ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΩΝ ΑΡΩΜΑΤΩΝ-ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ

 

ΟΜΙΛΗΤΗΣ : Θ. Γιαρμενίτης
Πρόεδρος Π.Σ.Β.Α.Κ.


 

Κύριε Υπουργέ της Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Κύριε Πρόεδρε του ΕΟΦ,

Αγαπητοί εργαζόμενοι του ΕΟΦ,

Χαιρετίζω, ως πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, την ημερίδα σας με τη συμπλήρωση των 30 ετών εργασίας σας και προσφοράς σας στο κοινωνικό σύνολο. Ο ΠΣΒΑΚ, η όμορφη βιομηχανία, αντιπροσωπεύει μια μεγάλη οικογένεια προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής υγιεινής. Είναι γεγονός ότι κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα από τα προϊόντα της βιομηχανίας μας κάθε ημέρα. H πετυχημένη συνεργασία βιομηχανίας και ΕΟΦ πέρασε μέσα από τους ανθρώπους του ΕΟΦ και της βιομηχανίας.

Προτού προχωρήσω θα ήθελα να αναφερθώ για τη διαφορά φαρμάκου και καλλυντικού, που είναι γνωστό σε όλους μας.
Η διαφορά ανάμεσα σε ένα φάρμακο δερματολογικής χρήσης κι ενα καλλυντικό προϊόν είναι σημαντική : το πρώτο θεραπεύει και προλαμβάνει νόσους και ουσιαστικές διαταραχές. Το δεύτερο περιορίζεται στην προστασία, ενυδάτωση της επιδερμίδας χωρίς να δρά σε βάθος. Υπάρχουν επίσης προϊόντα που τοποθετούνται «στα σύνορα» μεταξύ της μιας και της άλλης κατηγορίας, για τα οποία ο παραγωγός αποφασίζει βάσει αξιολόγησης της αγοράς εαν θα εμπορευματοποιήσει σαν φάρμακα ή σαν καλλυντικά.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία τα καλλυντικά προϊόντα διαχωρίζονται στις εξής κατηγορίες : φροντίδα για τον ήλιο, τα μαλλιά, τη στοματική υγιεινή, περιποίηση για το πρόσωπο και το σώμα, φροντίδα για μωρά, αρώματα, μακιγιάζ και γενικά δερματική περιποίηση. Ο αναγκαίος ρόλος που διαδραματίζουν στη ζωή μας αποδεικνύεται από το γεγονός ότι κάθε μέρα 450 εκατομμύρια Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν προϊόντα όπως σαπούνι, σαμπουάν, κρέμα μαλλιών, αποσμητικό, αποτριχωρικά, οδοντόκρεμα, αφρό ξυρίσματος, αρώματα, είδη μακιγιάζ και διάφορα άλλα προϊόντα. Τα καλλυντικά αποτελούν μέρος της παγκόσμιας επιδίωξης για βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των ανθρώπων.

 

Κάθε χρόνο η βιομηχανία καλλυντικών λανσάρει στην αγορά, χιλιάδες προίόντα με νέα βελτιωμένη σύνθεση. Οι συνεχείς καινοτομίες αποτελούν αναγκαία συνθήκη, όχι μόνο για να μπορέσει η βιομηχανία να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της, αλλά και για να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και τις προδιαγραφές ασφαλείας των προϊόντων της για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ο ΠΣΒΑΚ ιδρύθηκε το 1964 και εκπροσωπεί επιχειρήσεις που καλύπτουν το 90% της αγοράς. Ο κλάδος έχει σταθερή ετήσια αύξηση με ετήσιο τζίρο πολύ πάνω από 1 δις € , απασχολώντας άμεσα ή έμμεσα πάνω από 30000 άτομα, παίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία μας, στην απασχόληση, στα δημόσια και κοινωνικά έσοδα και στην ανάπτυξη του εθνικού πλούτου. Όμως η ασφάλεια των προϊόντων είναι πλέον πρώτη προτεραιότητα της όμορφης βιομηχανίας διεθνώς. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα καλλυντικά απαιτεί από τους παραγωγούς να προβαίνουν σε ενδελεχείς ελέγχους ασφαλείας από ειδικούς επιστήμονες για κάθε προϊόν, πριν αυτό τεθεί σε κυκλοφορία.
Κατά συνέπεια οι καταναλωτές μπορούν να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τα καλλυντικά προϊόντα.

Ο ΠΣΒΑΚ είναι μέλος του μεγάλου Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Colipa και παρακολουθεί τις εξελίξεις από μέσα.

Ο Colipa είναι ο Ευρωπαϊκός Εμπορικός Σύνδεσμος που αντιπροσωπεύει τα συμφέροντα της βιομηχανίας καλλυντικών προϊόντων, προϊόντων αρωματοποιίας και καλλωπισμού. Αποτελείται από 23 εθνικές ενώσεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής ένωσης ως πλήρη μέλη, 21 σημαντικές εταιρίες και 7 συνδεδεμένα μέλη διαφόρων ηπείρων. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τον ιστοχώρο www.colipa.com.
Η πρόσβαση Colipa στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κατ’ επέκταση στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, δίνει τη δυνατότητα στον ΠΣΒΑΚ να συμμετέχει στις ευρωπαϊκές και Ελληνικές αποφάσεις. Στο σύνδεσμό μας άλλωστε έχει εμπιστευτεί ο ΕΟΦ την αποκλειστική διάθεση των έντυπων δηλώσεων για τα προϊόντα αφ’ενός ως εκδήλωση αναγνώρισης και αφετέρου υπολογίζοντας στη συμβουλευτική ικανότητα για τη συμπλήρωσή τους.
Ομάδα εργασίας ΕΟΦ – ΠΣΒΑΚ σε πετυχημένη συνεργασία στο παρελθόν επέτυχε την 6η τροποποίηση. Πρόσφατα, η αυστηρή ευρωπαϊκή νομοθεσία γνωστή και ως 7η περί καλλυντικών οδηγία έγινε νόμος του κράτους από την 11η Μαρτίου 2006. Όλα τα προϊόντα πλέον έχουν ετικέτες σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές.O ΕΟΦ άκουσε τη φωνή της βιομηχανίας. Αποτέλεσμα : η εφαρμογή χωρίς προβλήματα, κείμενο όμως με λάθη τα οποία επισημάνθησαν άμεσα μετά τη δημοσίευση του νόμου (Απρίλιος 2005). Ο ΠΣΒΑΚ κυκλοφόρησε έντυπο για την 7η οδηγία με τίτλο «Διάρκεια ζωής των καλλυντικών». Επίσης Από τον Αύγουστο υπάρχει η νέα ιστοσελίδα του ΠΣΒΑΚ www.psvak.gr.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΟΠΩΣ ΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

Η βασική φιλοσοφία της Οδηγίας των καλλυντικών είναι ότι όλα τα ασφαλή προιόντα που πληρούν τις προϋποθέσεις της Οδηγίας θα πρέπει να έχουν ίση και άμεση πρόσβαση στην αγορά. Κάθε ενδιαφερόμενος έχει μια καθορισμένη ευθύνη στη διαδικασία:

  1. Το πρόσωπο ή η εταιρεία που τοποθετεί ένα προιόν στην αγορά έχει την κύρια υποχρέωση να διασφαλίσει την ασφάλεια του προιόντος για την δημόσια υγιεια, να συμμορφωθεί με τις τεχνικες απαιτήσεις της Οδηγίας και να προμηθεύσει τις απαραίτητες πληροφορίες όπως ορίζονται από την Οδηγία, στις κρατικές αρχές και στους καταναλωτές.

 

  1. Οι κυβερνήσεις έχουν την υποχρέωση να εξασφαλίσουν την μεταφορά της Οδηγίας στην νομοθεσία του κράτους και να οργανώσουν ένα σύστημα παρακολούθησης για την συμμόρφωση των απαιτήσεων της Οδηγίας.
  1. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί την εφαρμογή και χρήση της τελευταίας Οδηγίας των καλλυντικών σε όλα τα Κρατη Μέλη και παίρνει μέτρα «Διαχείρισης Κινδύνου» όπου είναι απαραίτητο.

 

Κυρίες και κύριοι,

Η συνεργασία και ενημέρωση είναι επιβεβλημένη για την επίτευξη του κοινού σκοπού του ΕΟΦ και του κλάδου καλλυντικών, που είναι για τα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά και είναι ασφαλή και νόμιμα. Ο ΠΣΒΑΚ ζητά από τον ΕΟΦ να λαμβάνει θέση στις ανακρίβειες και ανυπόστατες κατηγορίες των Μ.Μ.Ε. στα καλλυντικά προϊόντα. Ο θόρυβος κατά διαστήματα είναι παράλογος και είναι και ένα κακό σύμπτωμα των καιρών μας, που χαρακτηρίζεται και από μια δόση υπερβολής σε ζητήματα χρήσης καταναλωτικών προϊόντων και αφήνει και υπόνοιες.

Επίσης, ο ΠΣΒΑΚ ζητά από τον ΕΟΦ περισσότερους ελέγχους στην αγορά για εξασφάλιση από τα παράνομα εισαγόμενα ή παραγόμενα προϊόντα ,χωρίς προδιαγραφές, που παραποιούν την εικόνα του νόμιμου καλλυντικού.

Η συνεργασία ΕΟΦ – ΠΣΒΑΚ οδήγησε στη λύση για το μικροβιολογικό έλεγχο των καλλυντικών.

Η επιτροπή για την εφαρμογή των GMP δεν προχώρησε με αποτέλεσμα οι έλεγχοι να γίνονται με το νόμοτου 1980 που είναι ξεπερασμένος.

 

REACH

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

REACH είναι το ακρωνύμιο των λέξεων: 
Registration – Καταχώρηση 
Evaluation – Αξιολόγηση 
Authorization – Αδειοδότηση 
of Chemicals – Χημικών 
Το σύστημα REACH εκφράζει την πολιτική και την στρατηγική της Ε. Ένωσης για την ορθή διαχείριση των χημικών προϊόντων, με απώτερο αντικειμενικό σκοπό, τη συμμετοχή στην παγκόσμια Αειφόρο Ανάπτυξη, με ισόρροπη επίτευξη των επί μέρους οικονομικών, περιβαλλοντικών, κοινωνικών, στόχων της. 
Οι στόχοι αφορούν:

  • Υψηλά επίπεδα προστασίας της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος
  • Απρόσκοπτη λειτουργία της ευρωπαϊκής αγοράς
  • Καινοτομία και αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

 

Ο κανονισμός REACH που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την Άνοιξη 2007 επιβάλλει σε όλα τα Κράτη-Μέλη με ευθύνη και κόστος των παραγωγών και των εισαγωγέων όλες οι χημικές ουσίες που παράγονται ή διακινούνται στην ΕΕ να αξιολογηθούν ως προς τις επιπτώσεις για τη χρήση που προορίζονται, ανεξάρτητα αν είναι νέες ή κυκλοφορούν ήδη. Ο REACH θα αντικαταστήσει και ενοποιήσει περί τα 40 νομοθετήματα που ισχύουν σήμερα.
Με τον REACH η βιομηχανία αναλαμβάνει την υποχρέωση έως το 2018, να έχει καταχωρήσει όλες τις πληροφορίες που απαιτεί ο κανονισμός άλλως τα προϊόντα της δεν θα μπορούν να κυκλοφορήσουν. Αυτό σημαίνει μεγάλο φόρτο εργασίας για τις Επιχειρήσεις ιδίως τις μικρομεσαίες και κόστος που θα επηρεάσει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ενδεχομένως για κάποια χημικά να υπάρξουν περιορισμοί και απαγορεύσεις στην κυκλοφορία τους. 
Οι επιχειρήσεις της ΕΕ θα έλθουν σε μειονεκτική θέση να ανταγωνισθούν τους εκτός ΕΕ παραγωγούς, αφού το REACH θα ισχύει μόνο για τα προϊόντα που τοποθετούνται στην αγορά της Ευρώπης.
Ειδικά για τα καλλυντικά, η αξιολόγησή τους όσον αφορά τα συστατικά που χρησιμοποιούνται δεν θα ενταχθεί στο REACH και θα ισχύει η υφιστάμενη κοινοτική νομοθεσία. Αναμένεται όμως επίπτωση στο κόστος και την διαθεσιμότητα των πρώτων υλών, αφού οι παραγωγοί τους θα είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν το REACH για να μπορούν να τις παράγουν, είναι πιθανόν να υπάρξει ανακατάταξη στην αγορά των πρώτων υλών. 
Ο κανονισμός είναι στη διαδικασία της τελικής διαμόρφωσης, υπάρχουν περιθώρια για βελτιώσεις που θα τον καταστήσουν πρακτικά εφαρμόσιμο από όλες τις επιχειρήσεις.

 

Διαφήμιση και Καλλυντικά

Αν και η νομοθεσία έχει βελτιωθεί, τόσο στην Ευρώπη όσο και σε κάθε χώρα, ειδικά, ο τομέας των καλλυντικών είναι ο πιο επιρρεπής σε παραπλανητική Διαφήμιση και πολλές υποσχέσεις.

Ωστόσο, είναι δυνατό να καταγγείλουμε την παραπλανητική διαφήμιση στην αρχή ανταγωνισμού και αγοράς που θα προνοήσει σε περίπτωση κρίσης παραπλάνησης να απαγορεύσει την περαιτέρω μετάδοση του μηνύματος. Μόνο ο κώδικας δεοντολογίας μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση.

Τέλος,

Η απόφαση του ΕΟΦ να αλλάξει μονομερώς και χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση το καθεστώς παραβόλων οδήγησε τελικά σε νόμιμη αντιπαράθεση του κλάδου με τον ΕΟΦ. Ο σύνδεσμός μας έκανε μεγάλες προσπάθειες για τη ματαίωση των προθέσεων του κράτους για τις επώδυνες αλλαγές στα παράβολα και για να μην πληγούν ιδιαίτερα οι εξαγωγές και όταν, μέχρι σήμερον, η βιομηχανία καλλυντικών με την εισφορά του 1% συμβάλλει ουσιοδώς στην εθνική οικονομία.

Με τη νέα υπουργική απόφαση της 17/06/2005 επιβάλλεται κατ’ ουσίαν νέος φόρος, ο οποίος απλώς «βαφτίζεται» ως ειδικό τέλος και οι εξαγωγικές εταιρίες που πλήττονται είναι 15. 
Ο ΠΣΒΑΚ συνεργάζεται με όλους τους παρεμφερείς συνδέσμους και συμμετέχει στις διάφορες εκδηλώσεις τους. Επίσεις έχει άριστες σχέσεις με την εταιρία κοσμετολογίας, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.

Κυρίες και κύριοι ,

Με την ομιλία μου ήθελα να σας κάνω κοινωνούς στα θέματα που μας απασχολούν . Είμαι βέβαιος ότι τα θέματα που ανέπτυξα σχετίζονται με τις αρμοδιότητες του ΕΟΦ. Είναι δύσκολο να λυθούν πολλά από αυτά άμεσα. Εκείνο που είναι δυνατό, είναι η συνεργασία μας, που θα σημάνει και την πρόληψη ή την λύση πολλών θεμάτων. Εκείνο όμως, που ζητούμε επιτακτικά είναι η προστασία του ασφαλούς προϊόντος του καλλυντικού από τα ΜΜΕ και όχι μόνο. Οι εργαζόμενοι του ΕΟΦ που σήμερα γιορτάζουν τα 30 χρόνια τους, σας διαβεβαιώ όταν τους επισκεπτόμεθα, μας υποδέχονται με χαμόγελό και προσπαθούν να μας εξυπηρετήσουν. Κι εμείς από την πλευρά μας γνωρίζουμε το δύσκολο έργο τους και υπάρχει πλήρης κατανόηση.

Η φήμη είναι ένα πολύτιμο κεφάλαιο και για τους φορείς και για τις εταιρίες . Σήμερα η Ευρώπη και η Αμερική με τις αναταράξεις αναγνωρίζουν ότι το κτήσιμο φήμης αποτελεί σημαντικό στοιχείο. Γι’ αυτήν αγωνιζόμεθα μέσω της καθημερινής πρακτικής μας. Σας ευχαριστώ που με προσκαλέσατε. Είναι τιμή προς το Σύνδεσμό μας.

Χρόνια σας Πολλά!!!